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sexjunkie-sex junkie-SEXJUNKIE-SEX JUNKIE
2003 - 10 min - mini DV - experimental
Director / Camera / Editing : Julia Ostertag

Cast: Julia Ostertag, H.B, M.B., L.O.
Sound : Julia Ostertag
Voiceover : Julia Ostertag
 

"A film about the difficulty to join love and sexuality and the inability to live without emotional contact",
this is how filmmaker Julia Ostertag describes her short film SEXJUNKIE.

Muscular young guys penetrate her with their fingers and cocks. She gives blow jobs and masturbates them. Occasionally, we witness orgasms. The lovers are then intertwined and utter unspectacular sounds of complacency. There are no "cumshots" - these images are not about sex, they are about love. In her cinematographic essay Ostertag stages "sexuality as a source of warmth in a cold world".

Her erratically recited analytical comments lair on distinctly intimate, in part pornographic images. Her voice sounds hard and lacks any emotion except, maybe, anger with herself. It is an arduous act of self-release in which the filmmaker openly blasts herself. This is "selfsexploitation" like experienced in Richard Kern or Nick Zedd´s "cinema of transgression". Even if the film, like its 20 year old predecessors, bears an air of self-destruction it is still about self-release and self-discovery. The individual insecurity and vulnerability that Kern and his screen muse Lydia Lunch often hide behind provocative gestures is visible in every minute of Ostertag´s 10 minute-film. It is its blunt outspokenness that makes SEXJUNKIE an exciting and authentic piece of underground cinema.
A woman spits it out - respect!


Director and film critic Jörg Buttgereit on "Sexjunkie", in "Splatting Image" Berlin, March 2004

"Ein Film über die Schwierigkeit, Liebe und Sexualität miteinander zu verbinden, und über die Unfähigkeit, ohne emotionale Nähe zu leben", so umschreibt die Filmemacherin Julia Ostertag ihren Kurzfilm SEXJUNKIE.


Muskulöse junge Kerle dringen mit ihren Fingern und Schwänzen in sie ein. Sie befriedigt die Männer mit dem Mund, mit der Hand. Einige Male werden wir Zeugen von Orgasmen. Die Liebenden stecken dann ineinander und geben unspektakuläre Laute des Wohlbefindens von sich. "Cumshots" gibt es nicht, denn in diesen Bildern geht es nicht um Sex, sondern um Liebe, "Sexualität als Quelle der Wärme in einer kalten Welt" dramatisiert Ostertag ihr filmisches Essay.


Über den sehr intimen, teilweise pornografisch anmutenden Bildern liegt ihr launisch vorgetragener, analytischer Kommentar. Ihre Stimme wirkt hart, läßt jegliche Emotion, außer vielleicht Wut über sich selbst, vermissen. Ein schwieriger Akt der Selbstbefreiung, in dem die Filmemacherin offen mit sich ins Gericht geht.

"Selfsexploitation" wie man sie vielleicht noch aus dem New Yorker "Cinema of Transgression" von Richard Kern und Nick Zedd kennt. Auch wenn der Film, genau wie seine 20 Jahre alten Vorbilder etwas Selbstzerstörisches hat, geht es hier um Selbstbefreiung und -findung. Die eigene Unsicherheit und Verletzlichkeit, die bei Kern und seiner Leinwandmuse Lydia Lunch oft hinter provokanten Posen verborgen blieb, ist bei Ostertag in jedem Moment ihres
10-minütigen Films sichtbar. Es ist diese schonungslose Offenheit, die SEXJUNKIE zu einem aufregenden und wahrhaftigen Stück Untergrundkino macht. Eine Frau läßt die Hosen runter, Respekt.

Artikel über den Film "Sexjunkie" von Regisseur und Filmkritiker Jörg Buttgereit
erschienen in "Splatting Image" Berlin, März 2004

"Julia Ostertag´s bold declaration of libidinal independence"
( "Sex-Positive", Film-Program in The Other Cinema, San Francisco )

The following film was definitely the best, " SexJunkie ". It's not the best on an experimental level, but as far as pornography, plot, and interest goes, this ranks as #1. It's narrated by a woman who tells us she is addicted to sex and that there is no love, only sex. She is addicted to knowing men wants to have sex with her. The narration is done really well, and what's shown on screen is nicely lit pornographic scenes of her doing blokes, and some occasional odd shots that really stood out and made it more than just narrated porn. There is no doubt that Julia Ostertag could make some really good stuff that is being missed by most, if she keeps up with what she created with this one.

Ronnny Carlsson, FilmBizarro.com


Screenings / Festivals
2003
KNHO im Sprengel, Hannover
Galerie "Weisser Elefant", Berlin
EMAF Osnabrück
Hamburg Short Film Festival
Mostra Curta Film Festival, Rio de Janeiro
Braunschweig Film Fest
2004
Ann Arbor Film Festival, Michigan/USA
"The Other Cinema", San Francisco
Yeux de l´Ouie, Nancy

2005
Takt Gallery, Berlin
WerkstattKino München
2006
Pornfilmfestival Berlin
Kurzfilmwettbewerb

2007
Antimatter Film Festival
Victoria, Canada
as part of the compilation
" Experimental Eros "

Preis im Kurzfilmwettbewerb Hetero auf dem 1.Pornfilmfest Berlin 2006
vorgeschlagen für den Deutschen Kurzfilmpreis
Best of EMAF 2003 Compilation

Aktuelle Termine:
Minneapolis Underground Film Festival 2009
December 18-22nd